Ook Ouderen verdienen een fijne plek!

Vroeger zaten ouderen onder tl-lampen in een kale dagruimte, zieken die bezoek ontvangen in grijze koffiekamers. Gelukkig behoort dit beeld steeds vaker tot het verleden.

De term huiselijk raakt ingeburgerd. Waarom zouden deze mensen ook in kale en ongezellige ruimte zitten, kijk ook maar naar de opkomst van het zorghotel, waar mensen in een huiselijke omgeving revalideren en het kleinschalig wonen steeds meer opkomt. In de praktijk voelen bewoners, bezoekers en medewerkers zich in een gastvrije ruimte met het juiste zorgmeubilair een stuk prettiger. Wat in deze tijd belangrijk is voor de zorg is goed en comfortabel meubilair, betaalbaar en toch met kwaliteit.

Het creëren van een gastvrij interieur kent altijd dezelfde basis, het gaat er om dat mensen zich thuis voelen en verwend worden. Het gaat om vriendelijkheid, intimiteit en het moet uitnodigend zijn. Dat geldt ook voor bewoners, personeel en bezoekers! Door een juiste uitstraling en verrassend interieur voelen mensen zich op hun gemak. Een werkelijk gastvrije ruimte wordt natuurlijk beter benut en wordt vaak de hele dag gebruikt. Men komt eerder, blijft langer en consumeert meer in een aantrekkelijke ruimte. De huiselijke omgeving haalt je bovendien even uit de sfeer van zorg. Dat is voor iedereen goed.

Een ontwerp is pas geslaagd als het door de gebruiker als van henzelf ervaren wordt , en dat men zich er goed bij voelt.  Ik vind het dan ook belangrijk dat de persoonlijke inbreng van de gebruiker duidelijk te zien is: “Een interieurontwerp moet passen in de omgeving en een relatie hebben met zijn gebruiker”. Om dat te kunnen bereiken zal ik me altijd eerst verdiepen in de huidige situatie, de omgeving en de gebruiker.

Geschreven door: Sanne Vogt Interieurvormgever

Vragen of opmerkingen? Laat hier een reactie achter